سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اسمز معکوس چیست (Reverse Osmosis)؟


با استفاده از فشار بیش از فشار اسمزی اثر معکوس اتفاق می افتد . مایعات از طریق  غشا فشرده  شده و مواد جامد محلول در پشت باقی می ماند.
برای نمک زدایی ، خالص سازی آب و شیرین سازی آب توسط ممبران اسمز معکوس می بایستی اثر اسمز طبیعی معکوس گردد و به منظور ایجاد جریان از غلظت آب های لب شور و یا شور (آب دریا) به سمت جریان  با غلظت کم نمک می بایستی فشار عملیاتی بیشتر از فشار  اسمز بوجود آید .
تصفیه آب اسمز معکوس شامل یه مکانسیم پخش (Diffusive Mechanism ) می باشد در این مکانیزم بازده جدا سازی  وابسته  به غلظت املاح ، فشار  و سرعت جریان آب می باشد.

سیستم اسمز معکوس چگونه کار می کند؟
اسمز معکوس فرآیندی است که از طریق آن مواد جامد محلول و غیر آلی (مانند نمک) از درون یک محلول (مانند آب) حذف می شوند. این امر با استفاده از تحت فشار قرار دادن آب مصرفی در منزل، و جاری کردن آن از میان یک غشای نیمه تراوا انجام می گردد. این غشا (که به ضخامت یک سلفون است) به آب اجازه عبور می دهد، در حالی که ناخالصی ها و مواد آلاینده قادر به رد شدن از آن نمی باشند. سپس، این ناخالصی ها و آلاینده ها از سیستم خارج می شوند.

آلودگی ها و ناخالصی هایی که با سیستم RO از آب حذف خواهند شد

سیستم RO قادر به حذف تا 99% از نمکهای محلول در آب (TDS)، کلوئید ها، مواد آلی، باکتریها و مواد ناشی از فعالیتهای زیستی از آب خوراک است (گرچه از یک سیستم RO نباید برای از بین بردن 100% باکتریها و ویروسها استفاده کرد). یک سیستم RO، آلودگی ها را بر اساس اندازه و بارشان تخلیه می کند. هر آلودگی ای که وزن ملوکولی بزرگتر از 200 داشته باشد به راحتی از سیستم RO که به درستی اپراتوری می گردد، ریجکت می گردد(جهت مقایسه وزن مولی آب 18است).به همین ترتیب آلودگی هایی با بار یونی بزرگتر قادر به عبور از ممبران RO نیستند. به عنوان مثال یون سدیم فقط یک بار مثبت دارد(تک ظرفیتی است) و به خوبی کلسیم که دو ار مثبت دارد از RO ریجکت نمی شود. چنانچه سیستم RO قادر به حذف CO? نمیباشد چون بار الکرتیکی ندارد و وزن ملوکولی کمی هم دارد. به دلیل اینکه سیستم RO قادر به حذف گازها نمی باشد، pH آب تولیدی کمی کمتر از حالت خنثی است و بستگی به میزان CO?  دارد. گاز CO? در آب به اسید کربنیک تبدیل می گردد.

سیستم RO برای تصفیه آب شور، آب سطحی و زیر زمینی در فلو های یا جریان های زیاد و یا کم بسیار موثر است. کاربردهای صنعتی سیستم RO در صنایع دارویی، آب خوراک بویلر، صنایع غذایی و نوشابه سازی، آبکاری فلزات و کارخانجات نیمه رسانا ها و .... می باشد.
لازم به ذکر است که با توجه به توضیحات بالا به این سیستم آب شیرین کن صنعتی نیز اطلاق میگردد.
کارکرد و محاسبات طراحی سیستم RO

تعداد انگشت شماری محاسبات برای ارزیابی عملکرد یک سیستم RO و همچنین شرایط طراحی آن وجود دارد. یک سیستم RO ابزار دقیق هایی دارد که کیفیت آب ورودی و تولیدی، جریان، فشار و سایر دیتاها را مانند دما یا ساعت های کارکرد را نشان می دهد. به منظور اندازه گیری دقیق عملکرد یک سیستم RO، شما حداقل پارامترهای عملیاتی زیر نیازمندید:

فشار آب خوراک

فشار آب تولیدی

فشار آب ریجکت یا غلیظ شده

هدایت الکتریکی یا TDS آب تولیدی یا permeate

مقدار جریان آب خوراک

مقدار جریان آب تولیدی

دمای محیط عملیات


مانند هر سیستم تصفیه آب دیگری این سیستم نیز از بخشهای مختلفی تشکیل میشود که در زیر به اختصار به توضیح هر بخش خواهیم پرداخت.

1- بخش پیش تصفیه (Pretreatment)
برای افزایش بازدهی و طول عمر سیستم های اسمز معکوس، وجود سیستم پیش تصفیه برای آب خوراک، ضروری است. انتخاب پیش تصفیه مناسب، بازدهی و طول عمر ممبران را با توجه به حداقل رساندن جرم گرفتگی، رسوب گرفتگی و تخریب ممبران، افزایش می دهد. بخش پیش تصفیه دستگاه های تصفیه آب صنعتی شرکت آب فناور، دارای قسمت های زیر است:

- بوستر پمپ جهت تأمین فشار اولیه مورد نیاز سیستم پیش تصفیه‏

- فیلتر شنی با تانک فایبرگلاس(‏FRP) به همراه ‏شیر ‏Backwash‏ ، سیلیس دانه بندی شده در سه سایز و کلیه ‏متعلقات نصب، جهت حذف ذرات معلق از قبیل ماسه، رنگ، ذرات حاصل از خوردگی و رسیدن به کدورت ‏مجاز

- فیلتر کربن با تانک فایبرگلاس(‏FRP‏)، به همراه ‏شیر ‏Backwash‏ ، پودر کربن اکتیو مرغوب و کلیه متعلقات نصب، ‏جهت حذف مواد آلی معلق و محلول (حذف بو و رنگ نامطلوب آب)، مواد اکسیدکننده و همچنین بخشی ‏از فلزات سنگین

- هوزینگ و فیلتر کارتریج سایز "20 به همراه فیلترهای داخلی به قدرت تصفیه 5 میکرون به صورت یک ‏مجموعه کامل و نصب به صورت خطی در مسیر آب ورودی

 

2- بخش اسمز معکوس (Reverse Osmosis)
- بوستر پمپ فشار قوی عمودی طبقاتی جهت ایجاد فشار لازم برای ورود آب به ممبرانهای سیستم

- ممبران ‏ با قابلیت حذف ‏ویروسها، باکتریها و پاتوژنها از آب ورودی، با قابلیت کارکرد در فشارهای بالا و حساسیت کم نسبت به ‏PH،  فشار ممبران ها در حدود 220‏psi‏ و توانایی حذف 98-95% میزان مواد جامد محلول در آب ‏‏(‏TDS‏)‏

- پرشروسل (Pressure Vessel) فایبرگلاس جهت قرارگرفتن ممبران در داخل آنها

 

3- سیستم تزریق مواد شیمیایی (Chemical Injection system)
- پمپ تزریق مواد آنتی اسکالانت به همراه متعلقات نصب بر روی ‏SKID‏ ، متعلقات تزریق جهت شستشو و حذف گرفتگی ناشی از املاح نمکی و ‏سختی در ممبران و تنظیم ‏PH‏ آب (جهت جلوگیری از جذب یونهای فوق اشباع توسط هسته های اولیه ‏کریستال که منجر به رشد کریستالهای نمک خواهد شد. با قابلیت کنترل رسوبات سولفات کلسیم ‏،فسفات کلسیم، سولفات باریم، سولفات استرانسیم، رسوبات سیلیکا و سولفات آلوم و آهن)‏

 

4- سیستم ها و تجهیزات برق، ابزاردقیق و کنترل ‏
شامل:

- تابلوی برق: جهت تامین شرایط کارکرد مناسب پمپ، کلید قطع و ‏وصل پمپ تغذیه ‏آب خام، کلید قطع و وصل دوزینگ پمپ و سایر نیازمندی ها

- فلومتر: جهت اندازه گیری دبی آب تصفیه شده تولیدی و آب دورریز‏

- گیج فشار: جهت اندازه گیری فشار در قسمت های مورد نیاز سیستم‏

- پرشر سوییچ: جهت جلوگیری از افزایش و کاهش میزان فشار بیش از مقادیر تعیین شده‏

- TDS‏ متر تابلویی: جهت نمایش مقدار کل جامدات محلول در آب‏

 

5- سیستم های شستشو
- شستشوی هر مرحله بصورت جداگانه (CIP): این سیستم معمولاً در دستگاه های تصفیه آبصنعتی بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد. وجود این سیستم، باعث مؤثرتر شدن عملیات شستشو می گردد.

- فلاشینگ (Flushing): با بازگرداندن دوره ای بخشی از آب تصفیه شده جهت شستن و از بین بردن رسوبات ممبران، تعداد شستشو های مورد نیاز کاهش خواهد یافت. این سیستم، مخصوصاً برای دستگاه تصفیه آب صنعتی که برای تصفیه پساب استفاده می شوند، کاربرد زیادی دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر و یا دریافت پیشنهاد فنی و مالی دستگاه صنعتی مورد نیاز خود، می توانید با بخش مهندسی فروش شرکت آب فناور، تماس حاصل فرمائید.


نوشته شده در  سه شنبه 97/10/25ساعت  11:13 عصر  توسط FarabZist 
  نظرات دیگران()

تولید فاضلاب دارای چربی در آشپزخانه ها و رستوران ها  و چربی گیری از فاضلاب

انواع روغن های گیاهی و حیوانی به عنوان یکی از منابع اصلی در پخت انواع غذا در تمام دنیا به شمار میرود. همچنین در ادامه عملیات طبخ و پخت انواع غذا ، اموری مانند شستشوی ظروف آشپزخانه ، آبکشی غذا و خوراکهای چرب و نظافت آشپزخانه باعث تولید حجم قابل توجهی فاضلاب میشود که در عین حال دارای مقادیر قابل توجهی روغن وچربی میباشد. بنابراین این پساب تولیدی دارای روغن و پسماندهای غذا می باشد و در نتیجه میتوان آن را در دسته فاضلاب های چرب طبقه بندی کرد.
همانطور که میدانیم چربی و روغن ها یکی از آلاینده های بسیار روتین در انواع فاضلاب ها می باشند . همچنین در بسیاری از مواقع میزان چربی و روغن در فاضلاب به اندازه ای زیاد است که استفاده از یک دستگاه چربی گیر فاضلاب که باعث حذف روغن و چربی آن شود غیر قابل اجتناب است. معمولاً فاضلاب های نظیر فاضلاب های تولیدی آشپزخانه ها، رستوران ها ، کارواش ، قالیشویی و واحد پیکینگ در صنایع فولاد و ... نیاز به سیستم چربی گیر در فرآیند تصفیه فاضلاب خود دارند . با توجه به کارایی بالا و در عین حال هزینه معقول روش شناور سازی ثقلی، که برای چربی زدایی به کار گرفته میشود ، امروزه در اغلب موارد از این روش برای حذف چربی و روغن ها در تصفیه انواع فاضلاب ، از آن استفاده میشود.

مزایای  استفاده از چربی گیر رستوران و آشپزخانه های صنعتی

 

·  قابلیت ساخت و مونتاژ دستگاه چربی گیر در محل پروژه
·  قابلیت ساخت در ابعاد دلخواه
·  ایزولاسیون کامل و بدون بو
·  استحکام بسیار بالای جداره و امکان مدفون کردن آن
·  مقاومت بسیاربالا در مقابل خوردگی و مواد شیمیایی
·  حمل و نصب آسان دستگاه
·  قابلیت جابجایی محل استقرار
·  دارا بودن پوشش ضد اشعه ماورا بنفش
·   عمر طولانی
·   عدم نیاز به عایقکاری و تعمیر
·      بالاترین عملکرد جداسازی ذرات چربی از فاضلاب بدلیل استفاده از مدیا و اندازه گیری دقیق مقاطع
·      برخورداری از ونت هوا جهت دفع بوی ناشی از لیز شدن چربی
·     دارای سبد آشغالگیر قابل تعویض

روش کار دستگاه چربی گیر صنعتی

میتوان گفت که پایه اصلی نحوه عملکرد دستگاه چربی گیر فاضلاب بر مبنای قانون چگالی کمتر روغن نسبت به آب میباشد. واضح است که چربیها برای جدا شدن از آب به دو عامل نیاز دارند:

اول خنک شدن و دوم باز ایستادن از حرکت. سیستم چربی گیر تمام اتوماتیک صنعتی به شکلی طراحی و ساخته شده است که بلافاصله پس از رسیدن سطح چربی به خروجی چربی ، که در بالای مخزن دستگاه چربی گیر قرار گرفته است ، چربی معلق در مجرای مخصوص تعبیه شده به حرکت در آمده و به سمت مخزن حمل چربی حرکت میکند.

در واقع چربیگیر  یک دستگاه لوله کشی است که برای غلبه بر بیشتر روغنها و جامدات قبل از وارد شدن به سیستم دفع فاضلاب طراحی و به کار گرفته میشود.. فاضلاب معمولی حاوی مقادیر کمی از روغن و چربی است . اما در سوی دیگر مقدار زیادی چربی که از طی فرآیند تهیه غذا در رستوران ها تولید میشود می تواند یک مخزن یا تاسیسات تصفیه خانه را از بین ببرد و موجب انتشار فاضلاب های غیر تصفیه شده در محیط زیست شود.

انواع چربی گیر فاضلاب صنعتی

چربی گیر فاضلاب خود یکی از انواع چربی گیر است که به سه روش مختلف اقدام به چربی زدایی و آشغالگیری می کند.
البته استفاده از چربی گیر API امروزه منسوخ شده و بیشتر از دستگاه چربی گیر DAF و دستگاه چربی گیر CPI استفاده می شود.

 


نوشته شده در  شنبه 97/7/28ساعت  3:42 عصر  توسط FarabZist 
  نظرات دیگران()

فیلتر شنی یا همان صافی شنی ، با فیلتراسیون فیزیکی آب باعث حذف ذرات معلق و کدورت موجود در آب می شود. فیلتراسیون یکی از مراحل تصفیه آب و فاضلاب می باشد که در آن لخته ها و ذرات ریزموجود در آب حذف می شوند. در این دستگاه، آبی که دارای کدورت ( دارای انواع ناخالصی ها و املاح نامناسب) است از بستری که دارای دانه های شن و سیلیس می باشد عبور داده میشود. در اثر عبور آب از این بستر شنی ، ذرات معلق موجود در آب بین ذرات شن و ماسه گیر میکنند و در نتیجه  آب حاصل تقریبا از مواد معلق و کدورت پاک میشود. استفاده از فیلتر شنی یکی از بهترین روش ها برای کاهش غلظت جامدات معلق در آب می باشد. شرکت مهندسی فراب زیست فراز ،  ارائه دهنده انواع فیلترهای شنی تند و کند برای مقاصد تصفیه آب و فاضلاب میباشد . لازم به ذکر است که تولید این فیلترها در سه نوع دستی، نیمه اتوماتیک و تمام اتوماتیک و با طراحی دقیق و علمی بر اساس کیفیت آب انجام میگردد. برای محاسبه فیلتر شنی کارشناسان نیاز به بررسی و جزئیات نیازهای مورد نظر شما خواهند داشت. بنابراین برای انجام این امر میتوانید با کارشناسان فرای زیست فراز تماس حاصل کنید.
فیلتر شنی تند ، یا همان صافی شنی تند ، معمول ترین نوع فیلتر شنی است که در تصفیه آب استفاده می شود. منظور از فیلتر شنی تند فیلتر با بار هیدرولیکی زیاد در مقایسه با فیلتر شنی کند می باشد. با فیلتر شنی تند معمولا 20 تا 40 برابر فیلتر شنی کند می باشد. قبل از استفاده از فیلتر شنی کند استفاده از واحد انعقاد و لخته سازی الزامی است. در صافی شنی تند با اینکه مقدار آب تصفیه شده از نظر کیفیت چندان نسبت به آب تصفه شده توسط فیلتر شنی کند بهتر نیست ولی از نظر کمیت به مراتب بهتر از فیلتر های کند است. به طور معمول در محلهای تصفیه آب و فاضلاب حداقل دو عدد فیلتر شنی کند در نظر گرفته میشود تا در هنگامی که شستشوی معکوس انجام میشود فیلتر دیگر آماده سرویس دهی باشد.


بر طبق نظر کارشناسان امر تصفیه ، استفاده از فیلتر شنی کند در شرایطی که متوسط سالانه مواد معلق کمتر از 10 میلی گرم در لیتر باشد بسیار مناسب تر خواهد بود. با استفاده از این نوع فیلترها نیاز به انعقاد و لخته سازی و ته نشینی قبلی نمی باشد. همچنین این نوع فیلترها دارای سیستم شستشوی معکوس نیستند و در عوض آن تعویض دوره ای قشری از ماسه انجام میگیرد که بازه ی زمانی آن به صورت میانگین ماهیانه خواهد بود.
با توجه به استفاده ساده تر این نوع فیلتر اغلب برای برای تصفیه خانه های کوچک و بخصوص و در ابعاد محدود، برای مثال روستاها، مناسب می باشد. البته لازم به ذکر است که برای این کار فضای کافی وجود داشته باشد. معمولا در روستا ها آب رودخانه مستقیما وارد فیلتر میگردد و قبل از آن پیش ته نشینی نیز انجام می شود.


نوشته شده در  پنج شنبه 97/6/29ساعت  3:6 عصر  توسط FarabZist 
  نظرات دیگران()

سختی گیر رزینی چیست

یکی روش های کاهش املاح محلول آب ، استفاده از روش تعویض یون (Ion Exchange) می باشد. این راه یک روش بسیار کارآمد برای از بین بردن برخی عناصر و موجود در آب است. در این راهکار از رزین های تعویض یونی ، یا همان سختی گیر رزینی ( سختی گیر آب ) ، استفاده می شود.

عواملی که در روش تعویض یون برای سختیگیری آب میتوانند موثر باشند را میتوان در موارد زیر خلاصه کرد.

  • رنگ و کدورت آب خام کم باشد.
  • سختی آب بیش تر از نوع غیر کربناتی باشد( سختی دائم).
  • مقدار سختی آب متغیر باشد.
  • حجم آب مصرفی کم باشد.

سختی گیر آب و سختی گیر رزینی ، که به آن نرم کننده آب نیز گفته میشود، محصولی است که برای گرفتن سختی آب و با دانه های رزینی بسته بندی می شود. آب به اصطلاح سخت حاوی عناصری مانند کلسیم و منیزیم هستند. این عناصر در جریان گذر از بین دانه های رزینی و در طی فرایند تبادل یونی با یونهای نرم موجود روی دانه ها متبادل میشوند. در نتیجه آب حاصل نرم تر شده و سختی آن گرفته میشود.

با گذشت زمان، دانه های رزین در نرم کننده آب با یون های کلسیم و منیزیم پوشیده می شوند و ظرفیت آنها برای سختی گیری آب کاهش می یابد. از طریق فرایندی به نام بازسازی، آب با فشار به صورت خودکار از طریق نرم کننده آب با یک مقدار بازسازی کننده جریان می یابد. در این مرحله دانه های رزین یون های نرم را از بازسازی کننده با سختی دانه ها مبادله می کنند. اغلب این سیستم ها دارای یک فیلتر تصفیه آب و فیلتر رسوب گیر هستند، بنابراین انواع ناخالصی و رسوب جمع شده، تخلیه می شوند. دانه های رزین که به اصطلاح مجددا “شارژ شده”، نرم کننده آب دوباره به چرخه بازگشته و دوباره به کار خود ادامه میدهند.

شرکت مهندسی فراب زیست فراز در طی سالهای متمادی در امر طراحی و تولید و ساخت انواع تجهیزات و سیستمهای تصفیه آب و فاضلاب فعالیت دارد. سختیگیر رزینی یا همان سختیگیر آب نیز یکی دیگر از محصولاتی است که توسط این شرکت ارائه میشود. برای آگاهی از قیمت سختی گیر رزینی پیشنهاد میکنیم با کارشناسان این شرکت تماس حاصل فرمایید.


نوشته شده در  جمعه 97/6/23ساعت  1:36 عصر  توسط FarabZist 
  نظرات دیگران()

فاضلاب بیمارستانی را میتوان از مضرترین نوع فاضلاب های شهری نامید. دلیل این موضوع وجود انواع مختلف میکرواورگانیسم های خطرناک و بیماری زا در محتویات آنها می باشند. بنابراین در اثر تخلیه این نوع فاضلاب بدون انجام مراحل تصفیه ضروری به محیط اطراف ، می تواند موجب انتشار انواع بیماریها در انسانها و دیگر موجودات زنده نماید. علاوه بر این معضل به دلیل بار آلی بالای این نوع از فاضلاب ها در صورت تخلیه به محیط زیست ایجاد معضلات زیست محیطی می کند. با توجه به پتانسیل وجود چنین خطراتی در پسابها و فاضلابهای بیمارستانی و مراکز بهداشتی و درمانی استفاده از یک سیستم تصفیه فاضلاب مناسب بسیار ضروری میباشد. استفاده از پکیج تصفیه فاضلاب بیمارستان یکی از مقرون به صرفه ترین و مناسبترین راهکارهای تصفیه فاضلابهای بیمارستان میباشد. برای تصفیه نوع فاضلاب بیمارستانها از روشهای متنوع تصفیه هوازی مانند روش هوادهی گسترده EAAS، تصفیه فاضلاب با روش MBBR، تصفیه فاضلاب با فرآیند MBR، تصفیه فاضلاب با فرآیند USBF و… استفاده می شود. به علت وجود انوع عوامل بیماری زا و اورگانیسم های پاتوژن ضد عفونی اصولی و دقیق این نوع فاضلاب ها از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.
شرکت مهندسی فراب زیست فراز سالهاست که در امر طراحی و ساخت انواع تجهیزات تصفیه فاضلاب صنعتی فعالیت میکند که در همین راستا تهیه و ساخت سیستمهای تصفیه فاضلاب بیمارستانی نیز از جمله تخصصهای این شرکت محسوب میشود.

نوع فرآیند مورد نیاز تصفیه و همچنین محاسبه میزان حجم فاضلاب تولیدی از جمله نیازمندیهای اولیه برای برآورد ساخت یک سیستم تصفیه فاضلاب بیمارستانی میباشد که با تماس با مشاورین و کارشناسان این شرکت میتوانید از ایشان راهنمایی و مشاوره دریافت نمایید.


نوشته شده در  جمعه 97/6/9ساعت  4:1 عصر  توسط FarabZist 
  نظرات دیگران()

   1   2      >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ
سختی گیر آب و لزوم استفاده از آن
لوله پلی اتیلن و استفاده های آن در انتقال سیالات
سپتیک تانک و استفاده برای تصفیه فاضلاب
شیلنگ ویبراتورهای برقی چیست
[عناوین آرشیوشده]