سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فیلتر شنی یا همان صافی شنی ، با فیلتراسیون فیزیکی آب باعث حذف ذرات معلق و کدورت موجود در آب می شود. فیلتراسیون یکی از مراحل تصفیه آب و فاضلاب می باشد که در آن لخته ها و ذرات ریزموجود در آب حذف می شوند. در این دستگاه، آبی که دارای کدورت ( دارای انواع ناخالصی ها و املاح نامناسب) است از بستری که دارای دانه های شن و سیلیس می باشد عبور داده میشود. در اثر عبور آب از این بستر شنی ، ذرات معلق موجود در آب بین ذرات شن و ماسه گیر میکنند و در نتیجه  آب حاصل تقریبا از مواد معلق و کدورت پاک میشود. استفاده از فیلتر شنی یکی از بهترین روش ها برای کاهش غلظت جامدات معلق در آب می باشد. شرکت مهندسی فراب زیست فراز ،  ارائه دهنده انواع فیلترهای شنی تند و کند برای مقاصد تصفیه آب و فاضلاب میباشد . لازم به ذکر است که تولید این فیلترها در سه نوع دستی، نیمه اتوماتیک و تمام اتوماتیک و با طراحی دقیق و علمی بر اساس کیفیت آب انجام میگردد. برای محاسبه فیلتر شنی کارشناسان نیاز به بررسی و جزئیات نیازهای مورد نظر شما خواهند داشت. بنابراین برای انجام این امر میتوانید با کارشناسان فرای زیست فراز تماس حاصل کنید.
فیلتر شنی تند ، یا همان صافی شنی تند ، معمول ترین نوع فیلتر شنی است که در تصفیه آب استفاده می شود. منظور از فیلتر شنی تند فیلتر با بار هیدرولیکی زیاد در مقایسه با فیلتر شنی کند می باشد. با فیلتر شنی تند معمولا 20 تا 40 برابر فیلتر شنی کند می باشد. قبل از استفاده از فیلتر شنی کند استفاده از واحد انعقاد و لخته سازی الزامی است. در صافی شنی تند با اینکه مقدار آب تصفیه شده از نظر کیفیت چندان نسبت به آب تصفه شده توسط فیلتر شنی کند بهتر نیست ولی از نظر کمیت به مراتب بهتر از فیلتر های کند است. به طور معمول در محلهای تصفیه آب و فاضلاب حداقل دو عدد فیلتر شنی کند در نظر گرفته میشود تا در هنگامی که شستشوی معکوس انجام میشود فیلتر دیگر آماده سرویس دهی باشد.


بر طبق نظر کارشناسان امر تصفیه ، استفاده از فیلتر شنی کند در شرایطی که متوسط سالانه مواد معلق کمتر از 10 میلی گرم در لیتر باشد بسیار مناسب تر خواهد بود. با استفاده از این نوع فیلترها نیاز به انعقاد و لخته سازی و ته نشینی قبلی نمی باشد. همچنین این نوع فیلترها دارای سیستم شستشوی معکوس نیستند و در عوض آن تعویض دوره ای قشری از ماسه انجام میگیرد که بازه ی زمانی آن به صورت میانگین ماهیانه خواهد بود.
با توجه به استفاده ساده تر این نوع فیلتر اغلب برای برای تصفیه خانه های کوچک و بخصوص و در ابعاد محدود، برای مثال روستاها، مناسب می باشد. البته لازم به ذکر است که برای این کار فضای کافی وجود داشته باشد. معمولا در روستا ها آب رودخانه مستقیما وارد فیلتر میگردد و قبل از آن پیش ته نشینی نیز انجام می شود.


نوشته شده در  پنج شنبه 97/6/29ساعت  3:6 عصر  توسط FarabZist 
  نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
سختی گیر آب و لزوم استفاده از آن
لوله پلی اتیلن و استفاده های آن در انتقال سیالات
سپتیک تانک و استفاده برای تصفیه فاضلاب
شیلنگ ویبراتورهای برقی چیست
[عناوین آرشیوشده]