سفارش تبلیغ
صبا ویژن

روند رو برشد استفاده از مواد پلاستیکی و بطور خاص پلی اتیلن در صنعت مرهون خواص و مشخصات این مواد و کاربردهای آن می‌باشد که باعث شده است در مدت زمان کوتاهی که از عمر این لوله‌ها می‌گذرد، پیشرفت چشمگیری در تولید و میزان کاربری در صنایع مختلف را شاهد باشد.
در پنجاه سال گذشته این صنعت با پیشرفتهائی که در زمینه تولید انواع لوله‌های پلی اتیلن و اتصالات پلی اتیلن نموده است خود را به عنوان جایگزین مناسبی برای لوله‌های فلزی ،PVC ، GRP و چدنی مطرح نموده است و توانسته است در اکثر موارد به عنوان جایگزین این قبیل لوله ها خود را مطرح نماید, مدیران پروژه‌های اجرائی در اکثر مواقع راضی شده‌اند که این جایگزینی ( لوله پلی اتیلن با دیگر لوله‌ها ) را بپذیرند. استحکام، دوام و روش نصب آسان لوله پلی اتیلن و اتصالات پلی اتیلن در این تصمیم گیری بسیار موثر بوده است.


امروزه سیستم‌های لوله کشی پلی اتیلن پارس اتیلن کیش در اکثر پروژه‌های آتـش نشانی، پروژه‌های فشار قوی انتقال آب و سیستم‌های انتقال فاضلاب شهری، صنعتی و روستایی، پروژه‌های مخابراتی, کاورینگ کابل و همینطور انتقال گاز طبیعی در محیط‌های صنعتی و شیمیائی مورد استفاده پروژه‌های کوچک و بزرگ قرار دارد.

تعریف لوله پلی اتیلن و کاربرد آن


لوله های ساخته شده از پلی اتیلن که با نام های اختصاری PE در بازار و در بین دانشگاهیان شناخته می شود پاسخی است جهت هزینه هایی که در لوله کشی صرف می گردد . لوله پلی اتیلن که با عمری نزدیک به 100 سال زیر زمین می تواند هزینه های دفن لوله که 60 تا 70 در صد هزینه لوله کشی را به خود اختصاص می دهد کاهش بدهد . پمواد اولیه لوله پلی اتیلن در گرید های گوناگن تولید می گردد ، در حال حاضر در ایرن مواد اولیه پلی ایتلن با گرید  PE 80  و  PE 100 تولید می شود و در جهان لوله پلی ایتلن با مواداولیه با گرید  PE 120  نیز شروع شده است .

کاربرد لوله پلی اتیلن در انتقال فاضلاب های شهری و منازل ، آبیرای گیاهان ، آبیاری باغات و باغچه ها ، استفاده در آبیاری قطره ای ، آبیاری بارانی ، انتقال آب شرب شهری ، انتقال گاز و.. میباشد.

لوله پلی اتیلن

انواع لوله پلی اتیلن


نوع اول داشتن چگالی ، مقاومت حرارتی پایین و قابلیت انعطاف خوب از مزایای این نوع می باشد .
نوع دوم دارای چگالی متوسط و اندکی سخت تر از نوع اول هستند و در دمای بالا مقاومتشان بیشتر بوده و قابلیت انبساط بهتری دارند .
نوع سوم بسیار سنگین تر از نوع قبلی و چگالی بیشتری دارند و برترین خواص فیزیکی از نظر مقاومت، قابلیت انبساط، درجه سختی، ضریب زبری را دارا هستند و از این رو کاربرد وسیعی در گازرسانی و آبرسانی دارند.

البته در انتقال فاضلاب لوله کاروگیت بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد.


نکته 1 : اتصال لوله های PE به روشهای مختلف دنده ای، فلنچی، بستی، اورینگی و نر و مادگی با روش اتصال جوش حرارتی و جوش سر به سر انجام می شود.
نکته 2 : اتصال دنده ای در مورد کلیه لوله های پلاستیکی سنگین و 4 اینچ به پایین قابل اجرا است .

با چگالی بالا که از  HDPE  ساخته می شوند  از خانواده گرما نرم ها یا ترموپلاستیک ها می باشند . این نوع مواد را می توان ذوب و اصلاح نمود ، لوله پلی اتیلن HDPE دارای فلکسیبیلیتی  و با دوام بسیار بالا می باشند و مقاومت این مواد شیمیایی در برابر استرس محیطی در مراجع علمی به اثبات رسیده است . لوله پلی اتیلن نسبت به لوله هایی که از جنس آهن بتن و یا PVC  هستند محصول جدید تری به حساب می آیند.

این لوله های پلی اتیلن بیش از 50 سال است که در کاربرد لول کشی از جمله انتقال گاز و نفت، آبرسانی به شهر ها ، انتقال آب به منازل ، آنتقال آب و آبیاری در مزارع کشاورزی ، انشعابات اصلی و فرعی مورد استفاده قرار گرفته است و به دلیل مزیت هایی که دارد با اقبال روز افزون مواجه شده است به گونه ای که در سال های اخیر تمامی پروژه های انتقال آب ،گاز و فاضلاب در کشور از جنس لوله های پلی اتیلن استفاده می شود ، لوله پلی ایتلن که از درجه یک در کار خانه های تولید لوله و اتصالات پلی اتیلن با  توجه به استاندارد ها کشوری و استاندارد ها جهانی و دارای گرید A  تولید می شود می توان در لوله کشی ها مورد استفاده قرار داد .

کاربردهای لوله پلی اتیلن آبرسانی


لوله و اتصالات پلی اتیلن بدلیل داره بودن مزایایی از قبیل صرفه اقتصادی به لحاظ ارزانی قیمت، حمل و نقل آسان به لحاظ سبکی وزن، سهولت نصب و اجرا قابلیت انعطاف پذیری در زمین های شیب دار و ناهموار، حداقل ضریب اصطکاک دیواره، مقاوم در برابر خاک و مواد شیمیایی، مقاوم در برابر انرژی تابشی و اشعه رادیو اکتیو، عدم نیاز به رنگ و پوشش، قابلیت تولید به صورت کلاف، مقاومت بسیار خوب در مقابل شکستگی و ترک خوردگی، سائیدگی و ارتعاشات ناشی از زمین لرزه، مصون از زنگ زدگی، صاف و صیقلی بودن جداره داخلی و  خارجی، عدم رسوب گیری، مقاومت عالی در برابر سرما و گرما و حداقل دارای 50 سال عمر مفید میباشد.

مقاومت لوله ها در برابر خوردگی و پوسیدگی


خوردگی و پوسیده شدن با عث شده هزینه های بسیاری در سیستم هایی که از لوله های فلزی استفاده می کنند ایجاد شود که از جمه این ها می توان به رسوب گذاری و کاهش فشار آب و یا حتی گرفتگی لوله و کاهش ضریب بهداشتی بودن آب شرب در مصارف خانگی منجر گردد. پوسیدگی و خورده شدن لوله فلزی ممکن است از داخل و یا از خارج رخ بدهد که این امر ممکن است بر عملکرد هیدرو لیکی آن تاثیر بگذارد . در اروپا و ایالات متحده و همجنین در کشور عزیزمان ایران انتقال آب از طریق لوله ها فلزی منسوخ شده اندو در اکثر پروژه ها از لوله پلی اتیلن استفاده می شود ، برخلاف محصولات دیگر سنتی، لوله پلی اتیلن از جنس HDPE  زنگ خوردگی ندارد و به رشد بیولوژیکی مقاوم استو این بدین معنا می باشد که لوله های پلی اتیلن قابلیت خدمت رسانی در مدت مدیدی را داراست و این موجب کارامد شدن هزینه های مالی و و جلو گیری از اصراف منابع می گردد.

لوله پلی تیلن که از جنس پلی اتیلن  HDPE  تولید می گردد دارای انعطاف پذیری فوق العاده ای است نسبت به لوله های فلزی سنتی و در برابر خمیدگی مقاوم می باشند ، لوله ای پلی اتیلن برای زمانی که تحت فاشر می باشد با توجه به کارایی لوله پلی اتیلن متفاوت استف به طور مثال در لوله هایی که فشار آب در لوله زیاد نیست از جله فاضلاب های شهر ی و یا منازل و یا جول های آب می توان از لوله های پلی اتیلن با فشار کاری 4 یا 6 بار استفاده نمود و یا در صورت و جود پمپ و یا وجود فشار زیاد و در لوله ای پلی اتیلن انتقال گاز که فشار کار بسیار بالا می باشد و ممکن است لوله در اثر فشار پاره و یا ترکیده شود از لوله ای پلی اتیلن با بار 10 - 16 و 21 استفاده می شود .

لوله های پلی اتیلن روز به روز با تاثیر پذیری از پیشرفت علم شیمی دیواره های نازک تری را به خود می بیند . لوله پلی ایتلن محصولی است ایمن، و با دوام برای زیر ساخت ها ساختمان و عمر مفید لوله پلی اتیلن بر حسب برنامه کاربردی و طراحی و نصب بین 60 تا 100 سال تخمین زده می شود .

 


نوشته شده در  چهارشنبه 98/10/4ساعت  5:13 عصر  توسط FarabZist 
  نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
سختی گیر آب و لزوم استفاده از آن
لوله پلی اتیلن و استفاده های آن در انتقال سیالات
سپتیک تانک و استفاده برای تصفیه فاضلاب
شیلنگ ویبراتورهای برقی چیست
[عناوین آرشیوشده]